dinsdag 5 mei 2015

Patroon wagenspanner uiltjes

*Dit is een miniversie van de muziekuil, lees even wat ik onderaan DAT patroon heb gezet!*

Patroon wagenspanner uiltjes.














Lijf:
Toer 1: in 1e kleur  6 vasten in een magische ring of:
2 lossen, 6v in de 2e losse vanaf nld, sluit met hv. (6)
Toer 2: 2v in elke v (12)
Toer 3: 2v in 1v, 1v (steeds herhalen) (18)
Toer 4: 1v,1v, 2v in 1v (steeds herhalen) (24)
Toer 5: 1v, 1v, 1v, 2v in 1v (steeds herhalen) (30)
Toer 6: 1v in elke v (30)
Toer 7 en 8 in 2e kleur (30)
Toer 9 en 10 in 3e kleur (30)
Toer 11 en 12 in 4e kleur (30)
Toer 13 en 14 in 5e kleur (30)
Toer 15 in 1e kleur  Elke 4e en 5e v samenhaken (24)
Toer 16 tot 18: 1v in elke v (24)
Toer 19: haak 6v, (je verplaatst hiermee het begin van de toer met  2v)
4 halve v, 8v, 4 halve v, 4v (24)
Toer 20: 4v, 4 halve v, 8v, 4 halve v, 4v (24)
Vul het uiltje op en plaats de rammelbal in het lijf.
(denk erom dat er bovenin het lijf niet teveel vulling zit!)
Toer 21: haak 1 losse, vouw het uiltje dubbel en haak door voor en achter:
1 halfstokje , 3v, 4 halve v, 3v, 1 halfstokje en dan afhechten!
Vleugel 2x:
Toer 1: in 2e kleur  2 lossen, 6v in de 2e losse vanaf nld, sluit met hv (6)
Toer 2: 2v in elke v (12)
Toer 3: 2v, 1v (steeds herhalen)  (18)
Toer 4: 1v, 1v, 2v in 1v (steeds herhalen) (24)
Toer 5: in 1e kleur  1v, 1v, 1v, 2v in 1v (steeds herhalen) (30)
Laat een lang stuk draad over voor het aannaaien.
Ogen 2x:
Met wit:
Toer 1: 2 lossen, 6v in 2e losse vanaf nld, sluit met hv (6)
Toer 2: 2v in elke v (12) laat een stuk draad over voor het aannaaien.
Met zwart:
Toer 1: 2 lossen, 6v in de 2e losse vanaf nld, sluit met een halve v. (6)
Laat een stuk draad over voor het aannaaien.
Balletjes:
In verschillende kleuren.
Toer 1: 2 lossen, 6v in de 2e losse vanaf nld, sluit met hv (6)
Toer 2: 2v in elke v (12)
Toer 3: 2v in 1v, 1v (steeds herhalen) (18)
Toer 4 en 5: 1v in elke v (18)
Toer 6: 2v samenhaken, 1v (steeds herhalen) (12)
Toer7: heel klein beetje vulling erin, 2v samenhaken (steeds herhalen) (6)
Afhechten!

Naai de vleugels en ogen op het lijf!
Naai met rood of geel met steekjes een snavel (zie foto)


Neem een koordelastiek van  +/-  75cm.
Tip: ga eerst met een dikke haaknld  vanaf de zijkant van het uiltje door het uiltje heen
naar de andere zijkant zodat er een tunneltje ontstaat.
Haal nu het elastiek door dat tunneltje heen van de ene zijkant naar de andere.
(denk erom dat het elastiek “boven” het rammelballetje
langs gaat)
Doe hetzelfde met de balletjes!

Bevestig aan weerskanten van het elastiek een speenclip.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------


Ik heb de laatste maanden eigenlijk geen tijd gehad... of geen tijd
gemaakt om te bloggen.
Dat wil niet zeggen dat ik niks aan het handwerken gedaan heb.
Ik ben in februari gestart met de opleiding Helpende Zorg en Welzijn,
waarbij ik 1 dag in de week naar school moet en 3 dagen in de week
stage/werken.
Aangezien ik deze opleiding in 1 jaar tijd ga doen heb ik het best druk.
Want mijn gezin is er ook nog die de nodige aandacht behoeft,
vooral omdat er nog een kleuter rondloopt die in het begin ontzettend
moest wennen aan het overblijven en dat mama minder tijd voor hem heeft.
Toch 's avonds op de bank pak ik wel regelmatig een haakwerkje erbij.
Ik haakte funky boots voor mijn dochter... (afgekeken en zelf nagemaakt van afbeeldingen van Craftidame:

   

Ik haakte de winterkabouters en haasjes van Helena haakt :

   

Én ben ik begonnen aan het vliegengordijn uit het boek haken en kleur:
dat is nog een hele klus met zovéél lange draden haken...




12 opmerkingen:

  1. Dankje voor het delen! Ziet er super uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige creaties. Heb nog zo'n patroon liggen van funky sloffen maar helaas nog de tijd niet gehad om er aan te beginnen ( eerst de rest afwerken ... hhmmm ) Bedankt voor het delen van deze super leuke patroontjes :-)

    Fijne week nog, lieve groetjes Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt nog veel gehaakt ondanks alle drukte, heel gaaf allemaal! Succes met je opleiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. knap dat je dat allemaal doet naast je gezin supermama:D
    leuke dingen heb je weer gehaakt bedankt voor het delen van de patronen,
    dat doe je er dan ook nog bij wauw succes met de opleiding

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dankjewel voor het patroon, ik heb de wagenspaner gemaakt en vind die superleuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Iefke,
    Ik ben je uiltjeswagenhanger aan het maken! Super leuk!
    Maar toer 19 van het lijf begrijp ik niet. Je zegt van de toer te verplaatsen met 2v.Moet ik dan 6v in een steek maken, het werk draaien, steken overslaan?
    Hier zit ik vast. Ik ben een ervaren maakster. De Nijntjeshanger is bijna klaar! Reeds heel veel dank en hoop tot spoedig.
    Arlette uit België.
    arlettevandenabbeele@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet gewoon aan het einde van de toer nog 2 vasten doorhaken (eigenlijk de 2 eersten van de volgende toer). Dat betekent dat je het begin van de volgende toer eigenlijk begint in de 3e van de volgende toer,maar daar juist weer begint te tellen als 1e van de toer.

      Verwijderen
  7. Welke haaknaald gebruikt u voor de uiltjes wagenspanner.

    Groetjes jellie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je, ga er meteen mee beginnen :)

    BeantwoordenVerwijderen